نشرات زنده
دانلود اپلیکیشن اندروید دانلود اپلیکیشن اندروید
فارسی English عربي
3383
-
الف
+

درخشش بانوان افغانستان در دومین دوره مسابقات سخنرانی

دومین دوره‌ی مسابقه‌ی سخنرانی «همدل» در دانشگاه تربیت مدرس در تهران برگزار شد.

دومین دوره‌ مسابقه‌ سخنرانی دانشجویان افغانستانی در دانشگاه تربیت مدرس تهران برگزار شد.

به گزارش آی فیلم 2، دومین دوره‌ مسابقات سخنرانی دانشجویان افغانستانی در ایران تحت نام «همدل» با هدف ارتقاء سطح علمی دانشجویان و هنرمندان افغانستانی و تشویق به استعمال لهجه دری، روز چهارشنبه ( ۱۸ میزان) با حضور رایزن فرهنگی سفارت افغانستان و مجریان صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

دور نخست این مسابقه سال گذشته به همت جمعی از دانشجویان، فرهنگیان و هنرمندان جوان افغانستانی برگزار شد و امسال هم دومین دوره‌ی این مسابقه در سه مرحله‌ی مقدماتی، نیمه‌نهایی و نهایی، برگزار شد و ۳ تن به عنوان نفرات اول، دوم و سوم از میان ۶۰ اشتراک کننده، برگزیده شدند.

در نهایت پس از رقابت تنگاتنگی که بین اشتراک کنندگان صورت گرفت، «سارا خلیلی» و «کوثر حسینی» از ولایت تهران و «مریم حیدری» از ولایت شیراز به ترتیب حائز رتبه‌های اول تا سوم شدند.

به گفته برگزار کنندگان این مسابقه ُ‌با توجه به این که یکی از اهداف این برنامه، پاسداشت لهجه‌ دری افغانستانی بوده ، به «غلامرضا حقجو» به عنوان فردی که از لهجه‌ی دری بهتر استفاده کرده بود، لوح تقدیر و تندیس افتخار اهدا شد.

«سیدمحمد بطحایی» وزیر معارف ایران در یک ارتباط ویدئو کنفرانسی در خصوص ثبت نام دانش‌آموزان در مکاتب ایران، تاکید کرد.

«شفیق شرق» رایزن فرهنگی سفارت جمهوری اسلامی افغانستان در تهران در این مراسم گفت: «گذشتگان برای ما میراث‌ ملموس زیادی برجای گذاشته‌اند که سخن و سخنرانی از جمله این میراث به شمار می‌آید . این مهم در تمامی کشورها و فرهنگ‌ها جایگاه ویژه‌ای دارد. ما دو نوع آثار داریم: آثار منظوم و آثار منثور. گذشتگان نه تنها سخن برجای گذاشتند، بلکه توصیه‌هایی را هم برای این‌که چگونه صحبت کنیم بازگو کردهاند.»

«سارا خلیلی» مقام اول مسابقه‌ی سخنرانی امسال، در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگ گفت: «هدف اصلی من اجرا بود، بعد از آن متوجه شدم که اجرا یک پایه‌ی اصلی هم دارد که آن سخنرانی است؛ بدین ترتیب سعی کردم ، سخنرانی‌ام را تقویت کنم».

همچنان «کوثر حسینی» نوجوان ۱۲ ساله و نفر دوم این مسابقه‌، هدفش را ارزیابی خود عنوان کرد و گفت: «دوست داشتم تا تجربه‌ای کسب کنم و از پدر، مادرم  و همچنان استادانم تشکر می‌کنم که در این مسیر به من کمک کرده‌اند تا من در این موقعیتی که هستم؛ قرار بگیرم».

اختتامیه این مراسم، با برگزیدن ۹ تن به عنوان برندگان مسابقه‌ی کتاب‌خوانی همدل و اهدای ۳ سکه‌ی طلا به قید قرعه به ۳ نفر خوش‌شانس این مسابقه، همراه بود.

م ح / ح ح

نظر شما
ارسال نظر